Test in de branding

Wie

MARIN en Koninklijke Marine.

Looptijd

2020-2022.

Vervolg

MARIN is nu in staat om onderzoeksvragen uit de hele wereld te beantwoorden.

Budget

250.000 euro.

Hoe komen boten veilig door de branding zodat bemanningsleden aan land kunnen? Eelco Harmsen van MARIN liet een strand nabouwen om dat te testen. ‘We kunnen nu onderzoeken of een vaartuig veilig is en weten hoe je kapseizen voorkomt.’

‘Veel landen breiden hun marinevloot uit met landingsvaartuigen zoals rigid-hulled inflatable boats (RHIB’s). Deze boten, met een harde romp en een tube rondom, varen steeds sneller. Zij willen weten hoe je op een veilige manier door de branding komt’, vertelt Eelco Harmsen, senior projectmanager bij MARIN. Het Maritiem Research Instituut uit Wageningen doet onderzoek naar hydrodynamica en maritieme technologie door middel van simulaties, modeltesten en ware-groottemetingen. Hoe voer je landingsoperaties nu op een veilige manier uit? Operatie Blue Beach moest antwoord geven op die vraag.

Veilige amfibische operaties
Harmsen schetst een D-Dayachtig scenario. ‘Je wilt niet dat boten kapseizen als ze door de branding varen, en er bemanningsleden overboord slaan.’ Hij merkt dat er behoefte bestaat aan onderzoek naar veilige amfibische operaties. ‘In het verleden werd met de beste bedoelingen geprobeerd om dit te achterhalen, maar de bevindingen stroken niet met de realiteit.’ Er ligt geen standaard onderzoeksmethode klaar. ‘We wilden tijd besteden aan testen, om te onderzoeken hoe dit precies werkt.’

De proef op zee uitvoeren, bij een echt strand met echte boten, zou te gevaarlijk zijn voor opvarenden. ‘Bovendien wil je controle uitoefenen op de omstandigheden, zodat je situaties kunt opwekken waarin je bent geïnteresseerd. Je hebt een groot strand nodig om een realistisch golfbeeld te krijgen.’ MARIN bouwde een strand op schaal na in een bassin, iets wat nog maar weinig is gedaan in de wereld. Met onderzoeksgeld van de Koninklijke Marine en eigen onderzoeksgeld konden de onderzoekers van MARIN aan de slag.

Complexe metingen analyseren

De boot werd nagebouwd op een schaal van 1:8. Het volgen van dit bootje bleek lastig. Over het bassin was een brug geplaatst, met daarop een meetplatform dat het bootje met camera’s volgde. Soms ging de boot zo snel, dat hij uit beeld verdween en het niet lukte om metingen te registeren. Het onderzoeksteam leerde dat ze een groter meetgebied moesten nemen en de meetwagen zo agressief mogelijk moesten instellen, om het model te kunnen blijven volgen. 

Ook de manier waarop de onderzoekers de data analyseerden, was anders dan normaal. Harmsen: ‘Bij een normale zeegang kun je uitgaan van vergelijkbare condities. Maar als je honderd keer naar het strand vaart, is geen enkele keer hetzelfde. De waterdiepte, het breken van de golven en het afremmen; de situatie verandert elke vijf seconden.’
Toch lukte het Marin om deze complexe metingen te analyseren en vertalen naar operationele inzetbaarheid, waardoor het instituut klaar is voor onderzoeksvragen. Die vragen zouden uit alle delen van de wereld kunnen komen, want veel landen schaffen nieuwe landingsboten aan. Harmsen: ‘Wij kunnen beoordelen of een vaartuig veilig is voor de beoogde operaties en kunnen instructies geven hoe een landingsoperatie veilig kan.’

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Bekijk hier de YouTube-video

Probleem

Steeds meer landen breiden hun marinevloot uit met rigid-hulled inflatable boats (RHIB’s). Deze boten met harde bodem varen steeds sneller. Maar hoe kom je bij landingsoperaties veilig door de branding?

TO2-oplossing

MARIN bouwde een strand na en voerde daar testen uit met een boot op schaal, waardoor het mogelijk was om deze complexe berekening te maken.

Impact

Veilige landingsinstructies voor amfibische operaties van Defensie.