Bio-asfalt op basis van lignine

WUR neemt het voortouw om bitumen (bestanddeel van ruwe olie) in het Nederlands asfalt op grote schaal te vervangen door de natuurlijke bindstof lignine. Dit gebeurt in het TKI-project CHAPLIN, waarin wordt samengewerkt met partners uit de productieketen van asfalt.

Bitumen wordt in het asfaltmengsel gebruikt als middel om de andere bestanddelen zoals steenslag, zand en vulstof aan elkaar te binden. “Door de helft van bitumen te vervangen door lignine, is minder fossiele grondstof nodig en wordt via de lignine CO2 voor langere periode vastgelegd. Dat bespaart twintig procent uitstoot”, zegt Richard Gosselink van WUR. Lignine is daarnaast op lagere temperaturen te produceren dan bitumen, zodat er minder energie nodig is.

De partners in het TKI-project CHAPLIN willen de toepassing van lignine als grondstof voor asfalt de komende jaren stimuleren. “In dit project gaan we deze technologie verder testen met andere typen lignine uit Nederlandse biomassareststromen, zoals hout, stro en gras. Daarnaast kijken we hoe we lignineasfalt na gebruik kunnen integreren in het recycleproces van de asfaltsector.”

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email